Ny hund - Zelda

Vill bara uppdatera dagens promenader med Zelda, eftersom det var första dagen idag. Det gick jätte bra! När jag kom så var hon tro det eller ej rätt så lugn. Jag ställde mig och tittade på tavlorna i hallen lite. Jag hörde att hon stampade omkring på köksgolvet men inte så hysteriskt alls. Sen gick jag och ställde mig vid kylskåpet och la lite korvbitar i en påse i fickan. Hon hade inte kissat någonting på golvet av stress över att jag kom. Hon var nästan helt lugn vid det här laget fast jag bara varit när i någon minut. Jag satte mig ner och klappade henne lugnt på magen, hon låg på rygg. Så sa jag "ska vi gå ut och kissa?". När hon reste sig såg jag att det var lite fuktigt på golvet så jag antog att det kom några droppar då. Men ingen mer.
Promenad 1 var mycket aktiv från hennes sida. Hon for fram och tillbaka. Men hon kom hela tiden till min vänstra sida och gick där en liten stund när jag kallade och hon fick korvbitar hela tiden. Hon både kissade och bajsade. Hon hälsade på en flat coated retriver som hon tydligen kände. Båda två låg ner mittemot varandra på trottoaren så vi lät dem hälsa bara för att kunna gå vidare. Hon låg ner som vanligt och kråmade sig. Hussen till hunden sa att hans hund varit precis lika dan som Zelda, lika vild, men att det en dag plötsligt bara upphörde. Så kanske ska det bli så för Zelda också en dag? Att det bara försvinner. Som men barn som inte säget ett ord tills dem är flera år gammla och då plötsligt bara börjar tala flytande...
Nästa gång jag kom var Zelda inte heller så tokig. Jag kunde nästan direkt sätta mig hon henne. Och hon kissade inte denna gången heller förrän precis då vi skulle gå. Och då var det också så att golvet  bara var lite fuktigt då hon reste sig.
Promenad 2 gick bättre än den första. Jag måste lära mig Zeldas sätt att röra sig för att kunna anpassa mig till henne och därmed veta hur jag själv ska röra mig och förhålla mig till henne på bästa sätt. Hon gick jätte fint in emellan men drog rätt hårt när hon kände en lukt eller fick syn på något. Ett par människor råkade också komma i vägen. Som sagt, det är jag som måste lära mig hur hon fungerar.
Efter promenaden satt vi och mysade en stund. Hon är en underbar hund! Nu kommer jag inte uppdatera förrän på fredag. Jag uppdaterar här en gång i veckan.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Hejsan!



Va roligt att läsa det du skriver. Jo, Zelda är ett litet busfrö men vi hoppas att hon efter mycket träning ska bli en lugn och harmonisk hund :-) Det ska bli roligt att följa era promenader här på bloggen. Kram Andreas o Lena

2010-11-17 @ 14:45:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0