Mimmi 1/9-10

Idag när jag kom in var Mimmi inte alls rädd. Hon var framme vid dörren när jag kom in och redo att gå ut. Jag tod fyra hundgodisar i skålen och satte på henne selet. Ute på trottoaren var det en man som stod med ett par vita påsar vid fötterna. Det var mycket skumt tyckte Mimmi som puffade och muffade. Vi gick över på andra sidan och ner mot parken. Där träffade vi en kvinna med två små hundar. De fick hälsa och Mimmi var jätte glad. När jag sa att jag bara rastade Mimmi till hennes matte så förstod kvinnan vem Mimmi var. Hon sa att Mimmi nog var den gladaste hunden i hela området.

Vi gick förbi hundrastgården där det var fullt av stora hundar. Det såg ut som två rottweiler liknande, en mastiffliknande, en pitbull och en mellan schnauzer. Mimmi gick lugnt förbi, säker på sig själv. Pitbullen som såg ung ut kom fram till staketet och verkade väldigt leksugen. Mimmi skuttade också fram och tillbaka och visade upp sin gladaste sida.

Jag kallde på Mimmi då och då. Lyssnade hon inte, som var fallet i början, så satte jag mig på huk, då blev jag mer intressant och hon kom fram och fick belöningen. Under promenaden delade jag upp en godis i taget och gjorde mina enklaste kontaktövningar (hålla ut handen med godis i och vänta på att hon tittar mig i ögonen). Hon är jätte duktig på det. Och i lsutet av promenaden, som råkade bli en halvtimme lång, sökte hon självmant kontakt med mig med jämna mellanrum. Det glädjer en!

När vi kom hem stod hon fint och snällt medan jag tog av selen och så traskade hon in i vardagsrummet. Hon bajsade inte under promenaden så jag hände upp kopplet på kroken igen med de båda bajspåsarna, sa hejdå till lillan och begav mig av hemmåt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0